Workshop om kompetensförsörjning

Kompetensförsörjning engagerade på leverantörsträff

En utmaning som lyftets på årets leverantörsträff.

Elektroskandias leverantörsträff, med närmare 100 deltagare, arrangerades i början av februari på på Hotel At Six i centrala Stockholm. Årets tema var kompetensförsörjning, ett aktuellt ämne som verkligen engagerade. På leverantörsträffen utdelades dessutom det prestigefyllda priset Årets leverantör.
 
Elektroskandias leverantörsträff är ett årligen återkommande evenemang där representanter från elbranschens ledande leverantörer samlas under en dag för att få information kring den gemensamma affären, tankar kring marknaden och satsningar inför framtiden, samtidigt som det ges möjlighet till nätverkande. Dagen inleddes av Elektroskandias vd Anders Nordlöw som började med att berätta om moderbolaget Sonepar och dess framgångar internationellt.
- 2023 var ett mycket positivt år för Sonepar, som uppnådde sitt näst bästa resultat genom tiderna. Vinsterna återinvesteras i bolaget och under förra året förvärvades 13 nya bolag globalt samtidigt som utvecklingen av logistikcenter i olika länder fortsätter.
 
Därefter övergick Anders till den svenska verksamheten och berättade att företaget under 2023 växt bättre än marknaden och överträffat förväntningarna.
- På en vikande marknad presterade vi bättre än våra konkurrenter samtidigt som vi överträffade kundernas förväntningar med en logistisk kvalitet på hela 99,83 procent!

Idel glada miner från Mikael Bill och Anders Nordlöw, Elektroskandia samt moderatorn Anna-Lena Björklund.
Idel glada miner från Mikael Bill och Anders Nordlöw, Elektroskandia samt moderatorn Anna-Lena Björklund.
 
Målsättning att fortsätta växa
Trots en orolig omvärld, ett osäkert ränteläge och ett minskat bostadsbyggande är det flera faktorer som gynnar elbranschen och för 2024 fanns det flera positiva saker som Anders Nordlöw lyfte fram.
- Elektrifieringen i samhället med ökade investeringar i förnybar energi och laddinfrastruktur innebär nya möjligheter för branschen. Samtidigt kommer det krävas stora satsningar och en kraftig utbyggnad av elnätet. Även om efterfrågan viker är vår ambition hög och målsättningen är att vi ska fortsätta växa i år.
 
Ökad efterfrågan inom flera områden
Försäljningsdirektör Rickard Dittlau fortsatte leverantörsträffen med att berätta lite om kundfördelarna, redogöra för försäljningsutvecklingen under det gångna året och kommande satsningar.
- Vad kunderna värdesätter mest är att vi är specialiserade på el, att vi har ett stort sortiment och kan garantera hög leveranskvalitet. Vårt rikstäckande butiksnät gör också skillnad samtidigt som logistiktjänsterna blir alltmer efterfrågade, då installatörerna måste effektivisera sitt arbete. Hållbarhet blir allt vanligare i kunddiskussioner, här ligger vi långt fram och att vi kan redovisa leveransers CO2-avtryck är välkommet. 
 
Inom de tre divisionerna ser man flera tillväxtmöjligheter. På division Infra ökar efterfrågan framför allt inom elnät och järnväg och i division KAM växer Elektroskandia på rikstäckande installatörer.
- På division Region fortsätter satsningen på små- och medelstora installatörer och som ett led i detta utökar vi med nya butiker, i Gällivare, Västerås och Skellefteå. Sammantaget är vi väldigt hoppfulla för försäljningsutvecklingen under året trots en tuffare marknad, säger Rickard.

Rickard Dittlau redogjorde bland annat för Elektroskandias positiva försäljningsutveckling och kommande satsningar.
Rickard Dittlau, Försäljningsdirektör Elektroskandia

 
Lansering av solenergi
Mikael Bill, marknadsdirektör, redogjorde för några av de marknadsområden man fokuserar på under 2024.
- Vi kommer genomföra en stor lansering av vårt nya produktområde solenergi och nya produktlanseringar inom säkerhet kommer också att ske under året. Dessutom ser vi stora möjligheter inom våra marknadsområden Belysning och Infra. Vidare fortsätter vi att satsa på hållbarhet, som blir ett allt viktigare konkurrensmedel, samt nya lösningar för vår marknadskommunikation, säger Mikael Bill.
 
Engagerande tema
Det är allt svårare att få tag i kompetent personal till olika tjänster inom elbranschen och det är bråttom att få fler unga att vilja satsa på dessa yrken, inte minst inom elnät. För att lyfta den här utmaningen för branschen hade Elektroskandia kompetensförsörjning som årets tema på leverantörsträffen. För att få idéer om hur man kan hitta lösningar hade man bjudit in Jonas Arvidsson, koncernchef på One Nordic, som höll ett mycket uppskattat föredrag i ämnet.

Jonas Arvidsson, One Nordic, beskrev målande hur de byggt upp företagets kompetensförsörjning med hjälp av One Academy.
Jonas Arvidsson, Koncernchef One Nordic

- Mycket av elnätet är gammalt idag samtidigt som en utbyggnad krävs och vi fick allt svårare att hitta medarbetare som kunde göra jobbet. De närmaste 10 åren räknar branschen med att behöva ytterligare 50 000 tekniker men den nationella utbildningskapaciteten är bara 200 krafttekniker per år! Det är ohållbart. Efter att först försökt påverka politikerna att göra något men ej lyckats så beslöt vi att ta tag i problemet själva. Vi startade därför vår egen utbildningsverksamhet -  One Academy. Genom satsning på marknadsföring, samarbete med externa skolor, kundsponsrade lärlingsprogram, traineeprogram har det blivit en succé Vi anställer idag 300 till 400 medarbetare per år och har tack vare detta klarat av att växa organiskt med 25 procent per år de senaste fem åren, berättade Jonas Arvidsson.
 
Föredraget följdes upp med en workshop i mindre grupper där alla leverantörer verkligen engagerade sig för att ge uppslag kring hur man som företag kan göra, men även vad elbranschen borde göra gemensamt för att främja kompetensförsörjningen. 
 

Gothia Cup
Dagen avslutades med att representanter för fotbollscupen Gothia Cup berättade om hur cupen växt fram från en idé på en papperslapp till att idag vara världens största mötesplats för ungdomar. Beröringspunkterna mellan företags- och idrottsvärlden är många, inte minst vikten av samarbete och laganda för att nå framgång. Elektroskandia gick in som Officiell Partner till Gothia Cup under förra året och samarbetet fortsätter under 2024.

Gothia Cup berättade om hur cupen växt fram.
Joakim Geigert, KAM Gothia Cup och Thomas Andersson, Försäljningschef Gothia Cup berättade om hur cup'en växt fram genom åren.

 

MP bolagen – vinnare av Elektroskandias utmärkelse Årets leverantör 2023
I hårdast möjliga konkurrens blev MP bolagen utsedd till vinnare, för andra året i rad med motiveringen:

”Vinnare av Årets Leverantör 2023 genomsyras av en solid företagskultur och en väl formulerad värdegrund. Med sitt innovativa och hårda arbete inom hållbarhet banar man väg för framtida generationer. Företaget har också en tydlig struktur och förmåga att utveckla såväl interna som externa processer vilket ger stabilitet och kontinuitet. År efter år har man visat att ett långsiktigt arbete med relationer på alla nivåer leder till framgång. Årets vinnare har kunden i centrum som ledord, en stark tro på relationskapande aktiviteter och en försörjningskedja i särklass.” 

Läs mer här! 


Sammantagagte var det en dag med mycket nätverkande, igvande diskussioner, högt i tag och utbyte av idéer. Det var också positiv anda och en tro på framtiden vilket signalerar stora möljligheter för alla som arbetar inom elbranschen.



I vimlet på leverantörsträffen

Mikael Bill, Marknadsdirektör Elektroskandia
Mikael Bill, marknadsdirektör Elektroskandia

Dina tankar så här direkt efter leverantörsträffen?
- Det var roligt att det var så bra uppslutning från våra leverantörer och att de verkligen bjöd till under dagen. Temat Kompetensförsörjning engagerade många deltagare och ämnet startade diskussioner redan innan vår workshop kom igång. Vi fick under dagen in många bra uppslag och idéer, som vi nu tar vidare med oss och även delger leverantörerna och våra branschorganisationer. 

- Man märkte också att många uppskattar nätverkandet och att träffa så många kollegor tidigt på året. Det ger möjlighet till bra input, hur andra ser på utmaningar och möjligheter. Många bra idéer kommer upp när så många företrädare för branschen träffas och får chansen att diskutera i en avspänd miljö.

 

Peter Miltén, Sälj- och kommersiell direktör Prysmian Group Sverige
Peter Miltén, sälj- och kommersiell direktör Prysmian Group Sverige

Berätta lite om ert hållbarhetsarbete.
- Prysmian Group har stort fokus på hållbarhet. Redan 2019 togs beslutet att vi skulle investera över 4 miljarder kronor i hållbarhetsinnovationer för att driva elektrifieringen och digitaliseringen i samhället. Sedan 2020 är hållbarhetsrapporten en integrerad del i vår årsredovisning. Förra året ändrade vi också vår slogan till Designed for Sustainability. På global nivå driver vi många projekt inom hållbarhet och i Sverige har vi bland annat köpt fossilfri el sedan 2014, har styrd lågenergibelysning och eltruckar i fabriken. På materialsidan har vi forskat fram lösningar till användning av återvunna plaster och använder ”low carbon”-aluminium, m.m.

- För några år sedan märkte vi att det fanns en efterfrågan från marknaden för att mäta miljöpåverkan från våra kablar. Det fanns inget mätsystem för detta och vi utvecklade då ett eget koncept – Eco Cable, som grundar sig på 6 mätbara parametrar. Detta är bara ett av många exempel på att hållbarhetsarbetet idag genomsyrar all vår verksamhet. Vår produktdata omfattar även EPDér, vilka vi framställer i ett eget verktyg för att öka flexibiliteten och få full insyn i förbättringsmöjligheter.

 

Håkan Pettersson, Nordenansvarig Elpress
Håkan Pettersson, Nordenansvarig Elpress

Berätta lite om vilka produktsatsningar ni gör i år.
- Vi arbetar hela tiden aktivt med produktutveckling och att utveckla vår portfölj av kontaktpressningssystem för elektriska ledarförbindningar. Nu har vi bland annat stort fokus på anpassning av produkter mot transformatorsidan. I linje med den ökade elektrifieringen är det ett stort behov av transformatorer och vi utvecklar därför vårt transformatorprogram. Utveckling och produktion sker vid vårt huvudkontor i Kramfors. 

 

Andreas Frisk, landschef Assa Abloy Opening Solutions Sweden
Andreas Frisk, landschef Assa Abloy Opening Solutions Sweden

Hur arbetar ni när det gäller kompetensförsörjning?
- Först och främst måste jag säga att det verkligen var ett bra och tankeväckande föredrag av One Nordics koncernchef. Inom Assa Abloy har vi dock inte samma volymproblem som One Nordic, men vi arbetar mycket med utbildning av kundernas medarbetare kring våra systemprodukter. Det gäller att kunna programmera dem rätt för att ge kunden rätt funktion och upplevelse. Vi har olika  certifieringsprogram för såväl installatörer som slutkunder och vi utbildar även konsulter. Utbildningarna kör vi antingen i egen regi eller ihop med Elektroskandia.

 

Workshop om kompetensförsörjning